Sponsoren

wagonette.jpgDe kenmerken van de wagonette zijn een bokzit en twee in de lengte geplaatste zitbanken, beide liggen bijna op dezelfde hoogte.

De bokzit bevindt zich achter de vooras (bij de break lag deze boven de vooras).


Wagonettes zijn gebouwd in allerlei uitvoeringen van eenvoudig tot zeer luxe, soms zijn ze voorzien van een afneembare kap, een dergelijk dak werd, wanneer het niet werd gebruikt, via katrollen opgehangen aan het plafond van het koetshuis.
De wagonette werd/wordt bespannen met een of twee paarden uitgebracht.

dos a dos.jpgDit vierwielige rijtuig ontleent zijn naam aan het feit dat men rug aan rug gezeten was. (Op zijn Frans dos à dos).

Kenmerkend voor de Dos à Dos is de betrekkelijk korte rechthoekige kast met een tweepersoonsbokzit en de daar direct achter geplaatste zitbank voor tweepersonen.

Tussen bokzit en de achterste zitbank is vaak een gemeenschappelijke rugleuning geplaatst.


De achterklep kan in horizontale stand worden gezet m.b.v. kettingen en dient dan als voetensteun voor de achterpassagiers.

kofferbrik.jpgDe kofferbrik is een gerieflijk lichtlopend vierwielig rijtuig, met grote wielen, voorzien van een bokzit en twee in de lengte geplaatste achterzittingen, welke volledig weg klapbaar zijn en dan een gesloten bakje vormen.

Dit rijtuig is in diverse landen gebouwd, kenmerkend bleef de sierlijke vorm.

tonneau.jpgAls damesrijtuig werd de tonneau (Frans: ton) omstreeks 1885 door een Brusselse rijtuigbouwer ontworpen en gebouwd.
Kenmerkend voor een tonneau is de as met een U-vorm en de tonvormige bak met twee in de lengterichting geplaatste tweepersoonszitbanken. In de achterwand is een portier geplaatst en de aan de onderzijde gemonteerde ijzeren opstap vergemakkelijkt het in- en uitstappen.
Mede door de opstap is het instappen heel gemakkelijk, waardoor de tonneau bij uitstek geschikt bleek voor het rondrijden met kinderen en oudere mensen.

Het rijtuig werd al spoedig zeer populair en kon in allerlei afmetingen, voor paarden, pony’s of ezels worden gebouwd. Ook in Engeland werd de tonneau veel gebruikt om kinderen onder de hoede van hun gouvernante rond te rijden, vandaar de benaming governess cart.
Beide lamoenbomen lopen ter weerszijden, ter hoogte van de onderzijde van de zitbank, aan de buitenzijde langs de bak naar achteren.
Dit tonvormig rijtuigje was geliefd bij gouvernantes, dames en kinderen, maar eveneens bij de notabelen zoals dokters, veeartsen of notarissen.