Sponsoren

privateroadcoach.jpg
De voorloper van de road coach, de stage coach verdween midden 1800 van het Engelse toneel, dit door de komst van de stoomtrein.
Er waren echter welgestelde liefhebbers die met coaches de bestaande lijndiensten bleven onderhouden. Vaak puur voor de liefhebberij en niet voor het geld. De coaches die daarvoor werden gebruikt waren moderner dan de stage coach.
Voor het uitbrengen van de road coach bestonden strenge regels, die heden ten dage nog steeds actueel zijn voor de leden van de Coaching Club.


De coach kan een naam hebben, deze staat onder de schulpplank en achter de knechtenbank. Op de zijden van het rijtuig staan de namen van begin- en eindstation. Op de knechtenbank kunnen naast de conducteur, wiens plaats aan de linker kant is, met een sterk verhoogd kussen, drie personen zitten.
Aan de bank voor hem is een riem, waaraan hij zich kan vasthouden als hij staande de hoorn blaast.
De bekleding van de banken, zowel binnen als buiten moet van stof zijn, niet van leder. De leuningen van alle zitplaatsen zijn vast. De ruimte tussen de middelste banken wordt gebruikt voor de opslag van bagage en kleding. De deur van deze koffer scharniert aan de rechterkant.
De conducteur is in staat, al rijdend, de deur te openen vanaf de linker achterstep. Tuig is zwaarder dan bij de drag. Tuig van zwart leder, de gareelkussens zijn soms van bruin leder. Een gareel van stro dient als reserve gareel en wordt aan de zijkant van de kast opgehangen.
De coach wordt getrokken door vier paarden.
drag.jpg